Minggu, 23 Desember 2007

Ada bamacam-macam paktur panting mun handak ba investasi. Nang pamulaan mulai ba investasi sa awal mungkin, “samakin hancap urang ba investasi samakin hancap jua duitnya baranak, karana ada paktur kambang mangambangnya dalam ba investasi,”ujar Sofyan Rambey,Vice President Mandiri Sekuritas mamadahakan, salain nang itu samakin panjang jua horizon investasinya.”ini mambuat kita kawa mamilih investasi nang barisiko tinggi tapi manjanjiakan kauntungan ganal,”Direktor Pavilion Capital, Aidil Akbar Madjid mambarii saran wan kita kita.( saham dan reksadana saham merupakan instrument investasi yang masuk dalam kategori ini).

Nang kadua, badisiplin manyisihkan sabahagian panghasilan gasan manambah investasi secara rutin jar urang tu, umumnya bubuhan nya ma artiakan investasi nang kaya sisa panghasilan di kurangi panghasilan nang kita pakai ( dalam perencanaan keuangan, berlaku rumus konsumsi sama dengan pendapatan dikurangi investasi ) artinya mudal invistasi, lain sisa duit ba ulanja akhir bulan, nang tabalik, mudal invistasi adalah prioritas alokasi panghasilan. Tapi kada baarti gasan invistasi kita harus hidup kere jar urang wani mangurangi jatah makan sahari hari.sabalum kita handak ba invistasi jua, sisihakan nai dahulu gasan babarapa kaparluan nang lain, nang kaya:

Kabutuhan pukuk harus pang di panuhi dahulu

“Pamulaan, mambuat anggaran kaluarga atawa aliran panghasilan nang intinya panghasilan kita kurangi kabutuhan nang lain lain,” ujar Vice President Financial Planning Association, Antony Japari

Bila kita balum baisian simpanan mudal nang ganal gasan mamanuhi target nang kaya itu, janganlah pina musti hidup kaya urang sugih atawa burus gasan mamanuhi status haja, tataki dahulu biaya nang kada tapi parlu, kalu pina arus duitnya positif(pendapatan lebih besar dari biaya).

Mudal darurat, bila aliran kas duitnya positif, sisa panghasilan kita nang pamulaan harus kita sisihakan gasan mudal cadangan, kalo kalo ada kaparluan mandadak, handak baubatkah, mutur rusaklah, dan nang lain lain nang kada tasambati. “ saganal apa ja upah bulanan jangan dahulu ba investasi sabalum ba isian mudal darurat,” jar Aidil Pulang

(sebagai gambaran, sebuah survey menunjukkan orang Asia memiliki resiko kematian dan kemungkinan cacat yang cukup tinggi, “siapkan dana untuk menghadapi risiko mati dan cacat, data menunjukkan mudal darurat amat di butuhkan,” jar Research Direktor Global Finance Service, Irfan Sungkar menambahkan.

Ganalnya mudal darurat ini sangar tagantung pada kaadaan sasaurang, nang kaya tanggungan wan anak, kamanakan atawa urang tuha nang umpat wan inya, atawa banyak juakah inya baisian tunjangan dari kantur inya bagawi.

Malindungi harta, bila kabutuhan mudal darurat sudah kawa di panuhi, nang satarusnya adalah malindungi harta, nang kaya mambayari parimi asuransi rumah dan harta nang lain lain.

Investasi (jangka panjang), bila samua kabutuhan sudah tapanuhi, hanyar kita ba investasi, kita sasuaiakan mudal nang handak kita investasiakan sacara rutin sasuai wan tujuan investasi dan target mudal nang kita parluakan kaina, dari tujuan itu samunyaan, kita kawa jua manantuakan ganalnya investasi bulanan, sual pamilihan invistasi ini sangat tagantung wan kamampuan kita pulang mananggung risikonya, umur dan jangka waktu kita ba investasi.( untuk investasi jangka panjang hindarilah tabungan atau deposito. Selain bunganya rendah, dananya gampang ditarik dan mudah dibelanjakan.

Sebagian besar mayarakat kita masih berinvestasi di deposito kendati bunganya terus melorot, orang masih enggan berinvestasi di saham atau di reksadana saham yang menjanjikan keuntungan yang jauh lebih tinggi, pasalnya, nilai fluktuatif dan risikonya cukup tinggi. Agar mencetak untung gede, menurut teori, kita harus membeli efek atau instrument investasi pada harga terendah dan menjualnya pada harga tertinggi, nyatanya tak ada seorang pun tahu kapan harga suatu efek baik saham maupun obligasi atau reksadana sedang berada pada titik terendah atau pada titik tertinggi, sebelum harga terendah atau tertinggi itu terlewati,

Nah, salah satu trik untuk mengatasi fluktuasi harga itu adalah metode investasi rutin (systematic saving) juga sering disebut dengan istilah Dollar cost averaging (kalau di Indonesia, Rupiah cost averaging).

Dalam metode ini kita harus berinvestasi dalam kurun waktu yang sama dan jumlah dana yang sama pula, tak peduli apakah saat itu harganya lagi melonjak atau sedang melorot.

Dengan cara nang kaya ini kita kada hanya tahindar dari risiko manukar saham pada haraga tinggi, tapi secara rata rata haraga kita manukar jauh labih randah daripada haraga rata rata saham nang kaya itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

TERIMAKASIH JIKA ANDA SUKA BERKOMENTAR!